NDS čaká najbližšie obdobie veľký problém. Namiesto šetrenia, naberá ďalších zamestnancov

Autor: Miloš Svrček | 27.10.2019 o 15:36 | (upravené 29.10.2019 o 14:02) Karma článku: 10,01 | Prečítané:  8103x

NDS navýšila svojich interných zamestnancov o cca 30 % a celkové náklady na zamestnancov o tretinu! Pýtam sa, či môžeme uvedené ukazovatele pokladať za hospodárne vynakladanie finančných prostriedkov v štátnej organizácii?

V posledných týždňoch sme boli svedkami toho, ako nám minister financií Ladislav Kamenický oznámil, že došlo k spomaleniu rastu slovenskej ekonomiky v druhom štvrťroku tohto roka, pričom rast hrubého domáceho produktu (HDP) spomalil výraznejšie, než rezort očakával. Rast ekonomiky spomalil na úroveň 1,9 %, namiesto očakávaných 3,5 %. Rozpočet na tento rok bol pritom postavený na raste na úrovni 4,5 %. Za spomalením vidí ministerstvo najmä externé faktory, či už je to vývoj v Nemecku, alebo obchodné vojny medzi Čínou a USA.

V prípade ak bude ekonomika v spomaľovaní pokračovať aj v druhom polroku, minister priznal, že situácia bude vážna, pričom vyzval ministrov, aby spoločne začali šetriť. Svojim kolegom vo vláde odkázal, že každý musí začať sám od seba a namiesto ďalších požiadaviek, ktoré prichádzajú na ministerstvo financií na dodatočné peniaze, začali hľadať úspory vo vlastných rezortoch tak, aby sme dokázali ušetriť ďalšie peniaze. Je jasné, že ak bude táto náhla zmena rastu ekonomiky pokračovať, bude znamenať zníženie rozpočtovaných príjmov, na čo bude musieť reagovať na strane výdavkov.

V tejto súvislosti by som upriamil pozornosť na Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s. alebo NDS, ktorá je akciovou spoločnosťou vo vlastníctve štátu, založenou s cieľom správy, údržby, opráv a rozvoja siete diaľnic a rýchlostných ciest. Minister dopravy Arpád Érsek verejne prezentoval stanovisko, že má záujem zlúčiť NDS a Slovenskej správy ciest (SSC). Obidve firmy spadajú pod rezort dopravy a minister ešte koncom roka 2016 uviedol, že zvažuje zlúčenie týchto dvoch firiem. NDS má na starosti diaľnice a rýchlostné cesty a SSC zase cesty I. triedy. Momentálne je tak spustený proces zlučovania spoločností, ktorý však nie je jednoduchý a bude potrebná novelizácia právnej úpravy.

Totižto z hľadiska právnej formy sú tieto dve spoločnosti úplne odlišné. Kým NDS je akciovou spoločnosťou, ktorej 100 % akcionárom je ministerstvo dopravy, SSC je rozpočtová organizácia zriadená rezortom dopravy a jeho výsledkom by mala byť jedna spoločnosť, ktorá bude mať na starosti cesty I. triedy, rýchlostné cesty a diaľnice. Kvitujem. Ale, aby sa na zlučovaní spoločností pracovalo tri roky, pričom stav nášho štátneho rozpočtu vyžaduje maximálnu racionalizáciu a efektivitu vynakladania verejných financií považujem takéto konanie za nezodpovedné. Veď i sám minister potvrdil, že v tomto kroku vidí úsporu finančných prostriedkov a následne potom môže štát nasmerovať viac peňazí do ciest. Proces zlučovania pritom stále nie je na konci.

Aj keď sa na ministerstve a v oboch inštitúciách vie, že dôjde k ich zlúčeniu, chcem spomenúť predovšetkým veľmi zaujímavé čísla týkajúce sa finančných ukazovateľov v hospodárení NDS od roku 2013.  NDS navýšila svojich interných zamestnancov o cca 30 % a celkové náklady na zamestnancov o tretinu! Pýtam sa, či môžeme uvedené ukazovatele pokladať za hospodárne vynakladanie finančných prostriedkov v štátnej organizácii? To naozaj nikoho vo vláde, resp. na Ministerstve financií nezaujímajú uvedené čísla? NDS vo svojej výročnej správe za rok 2018 tvrdí, že medzi dôvodmi nárastu počtu zamestnancov bolo predovšetkým zabezpečenie obsluhy strojov v súvislosti so zvýšeným počtom tunelov,  prijatie opatrení na zabezpečenie údržby ciest v pôsobnosti stredísk správy a údržby D a RC, zlúčenie NDS a Technickej obnovy a ochrany železníc, a. s.,  a nahradenie dodávateľských upratovacích služieb vlastnými upratovačkami na všetkých strediskách. Nehovorilo sa pred rokmi zo strany vlády 2012-2016, že vo verejnej správe dôjde k racionalizácii a lepšej efektivite fungovania verejnej správy aj znížením počtu zamestnancov?

Vážení, celkové osobné náklady v NDS sú za rok 2018 na úrovni 45 mil. EUR a len za posledné 2 roky ide o navýšenie z 35 mil. EUR na 45 mil. EUR. Za posledné 2 roky došlo k navýšeniu o cca 10 mil. EUR na mzdy, pričom v roku 2019 to bude určite vysoko cez 50 mil. EUR. Faktom, prečo dochádza k takémuto navyšovaniu výdavkov je predovšetkým to, že NDS nikto nekontroluje a odkedy majú na starosti oblasť Mýta, platia si to obrazne povedané z “vlastných“ zdrojov. Zaujímavé hospodárenie.

Zaujímavá je taktiež skutočnosť, že oproti roku 2014/2015 sa stavia menej! Menej ako o polovicu, pričom sme svedkami toho, že nám výstavba nadradenej cestnej infraštruktúry väčšinou mešká!!!  Mýto zvýšilo náklady prepravcom 3 násobne, ale do diaľnic a ciest sa za 10 rokov nedostalo z uvedených zdrojov pomaly nič. Všetko ostalo v poplatkoch za mýtnu službu a zvýšených nákladoch (réžiach) v rámci NDS.  

Momentálne sme v období, keď v tomto a budúcom roku bude ekonomický rast ako tak pokračovať, hoci bude pomalší oproti predchádzajúcemu obdobiu. Je to nielen tým, čo spomínal vo svojich vyjadreniach minister financií (t. j. brzdenie ekonomiky v západnej Európe), ale aj priblíženie Slovenska k svojmu potenciálu. Miera nezamestnanosti je totiž už teraz rekordne nízka a mnoho firiem sa sťažuje na nedostatok pracovných síl. Odporúčanie SME RODINA je preto také, aby sa budúca vláda jednoznačne prioritne zamerala nie do bujnenia verejnej správy, ale na investície do dobudovania infraštruktúry a do posilnenia školstva a vedy. Ak by v roku 2020/2021 prišla recesia, tak práve kvalitná infraštruktúra a vzdelaní obyvatelia pomôžu našej ekonomike k rýchlemu zotaveniu. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?