Danko kritizuje stavebné konanie. Čo potom robil jeho vlastný nominant na ministerstve?

Autor: Miloš Svrček | 7.10.2019 o 6:31 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  11495x

Predseda SNS Andrej Danko povedal, že ak bude SNS sedieť za koaličným stolom aj po budúcoročných voľbách, prioritou budú diaľnice. Aj keď termín parlamentných volieb ešte nie je známy, predvolebný boj sa už začal - populizmom.

Predseda SNS Andrej Danko po tri a pol roku vo vládnej koalícii prišiel na to, že Slovensko má veľmi slabý stavebný zákon a liknavé stavebné konania, či verejné obstarávania. V poslednej dobe prichádza s konštatovaním, že najdrahšia diaľnica je stále nedostavaná, preto ich musíme konečne dokončiť ako aj železnice, či cyklotrasy, pričom chce prerobiť ešte aj nemocnice. Chce nastaviť pravidlá tak, aby neboli špekulatívne výkupy pozemkov alebo výpalníci, ktorí sa objavia pri hocijakom stavebnom konaní. Evidentne aj keď termín parlamentných volieb ešte oficiálne nie je známy, predvolebný boj sa už začal, konkrétne – populisticky. Inak uvedené vyjadrenia ani nemôžeme brať.

Pozastavil by som sa však pri súčasnom stavebnom zákone. Súčasný stavebný zákon, ktorý na Slovensku platí vyše 40 rokov, majú nahradiť podľa chystaných zmien dva nové zákony. Jeden zákon sa bude venovať územnému plánovaniu a druhý výstavbe. Pracovnú verziu týchto stavebných predpisov predstavili na tlačovej konferencii vo februári 2018 štátny tajomník ministerstva dopravy Peter Ďurček (nominant SNS) a generálny riaditeľ sekcie výstavby na ministerstve dopravy Tibor Németh. Čítate dobre, vo februári 2018. V zmysle organizačnej štruktúry ministerstva, sekcia výstavby organizačne spadá pod uvedeného nominanta SNS. To znamená, že SNS je zodpovedná od roku 2016 za rekodifikáciu stavebného práva.

Nominant SNS Ďurček chcel mať hotový finálny návrh znenia týchto predpisov do 30. júna minulého roku, pričom v prvom rade chcel dosiahnuť, aby to bol výsledok dohody, čo najširšej dohody na odbornom trhu a vtedy by mohli spustiť legislatívny proces. Ten začína vnútrorezortným pripomienkovým konaním, nasleduje ho medzirezortné pripomienkové konanie. Do vlády a parlamentu sa predpisy podľa neho mohli dostať v dobrom prípade na jar tohto roku, pričom účinnosť nových predpisov odhadol Ďurček od 1. januára 2020.

Na tlačovej konferencii v máji tohto roku Peter Ďurček verejne deklaroval, že návrh nového stavebného zákona by chcelo Ministerstvo dopravy a výstavby SR predložiť do Národnej rady SR po novom, v lete tohto roka, do 21. septembra. Došlo teda k posunom v termínoch. Ďurček opäť deklaroval, že ak to majú stihnúť do parlamentu v tom čase, musí to ísť na vládu najneskôr na niektorom z prvých podovolenkových alebo poprázdninových zasadnutí vlády. Nestlalo sa. Nový stavebný zákon mal prísnejšie posudzovať čierne stavby od momentu, keď bude účinný. Nemal napríklad pripúšťať možnosť dodatočnej legalizácie alebo aj kolaudácie tých stavieb, ktoré vzniknú nepovolenými stavebnými prácami. Takisto mal zaviesť najmä pre obce nové inštitúty v podobe trebárs možnosti žiadosti odpojenia od sietí, to znamená od elektriny, vody, pri čiernych stavbách.

Je vysoko pravdepodobné, že nový stavebný zákon už budú riešiť budúca vláda a parlament. Došlo teda k naplneniu rovnakej situácie ako pred štyrmi rokmi, kedy sa po štvorročnej príprave stavebného zákona celý proces ukončil stiahnutím návrhu zo strany ministra. Takmer 40 rokov starý stavebný zákon mala nahradiť úplne nová norma, pričom napokon po rokoch príprav a rokovaní vtedajší minister dopravy Ján Počiatek stiahol novú verziu stavebného zákona z parlamentného rokovania s tvrdením, že za to môže kritika opozície.

Verím však, že v budúcom volebnom období sa do tretice uvedené právne normy stihnú už schváliť a v novej legislatíve sa zakotví aspoň niektorý z nasledovných inštrumentov, ktorý by vo výraznej miere pomohol stavebnému konaniu na Slovensku:

a) Je potrebná urýchlená rekodifikácia stavebného práva a príprava zákona o líniových stavbách, ktorý má skrátiť dobu prípravy stavieb a ktorý by zakotvil tzv. jednotné povoľovacie konanie, realizované v niekoľkých fázach a zavŕšené vydaním konečného povoľovacieho rozhodnutia.

b) Do tzv. koordinovaného konania by sa podľa môjho názoru malo spojiť územné rozhodnutie i stavebné povolenie. Výsledkom bude vydanie jediného rozhodnutia, ktorým bude líniová stavba súčasne povolená i umiestnená. Proti rozhodnutiu by malo byť taktiež prípustné jediné odvolanie.

c) Je nutné doplniť inštrumenty chrániace dotknuté osoby, pričom je potrebné vyvážiť a lepšie ošetriť možnosť vstupovať na pozemky.

d) Čo je však najdôležitejšie, je potrebné zaistiť, aby súčasťou zápisu stavby do plánu potrieb bolo aj trasovanie danej stavby. Zákon o líniových stavbách by bol Lex specialis k stavebnému zákonu.

e) Výsledkom činnosti príslušných orgánov verejnej správy podľa zákona o líniových stavbách by mal byť stav, kedy bude všetko pripravené k tomu, aby sa mohlo začať stavať. Stavba bude umiestnená v krajine a to tak, aby sa čo najviac zohľadňovali priania dotknutých vlastníkov pozemkov, pričom dôjde k vysporiadaniu akýchkoľvek podnetov účastníkov konania s minimalizáciou vyvlastňovania.

f) Každý dotknutý majiteľ musí dostať šancu pozemok predať za zvýhodnenú cenu, alebo zameniť za iný. Až v prípade ak nedôjde k dohode medzi štátom a vlastníkom nehnuteľnosti, môžu nastúpiť podmienky pre vyvlastnenie. Zároveň je dôležité a potrebné urýchlene začať pracovať na rekodifikácii stavebného práva. Po všetkých novelách sa slovenský stavebný zákon stal neprehľadnou motanicou ustanovení.

V lete tohoto roku predseda SNS a Národnej rady SR Andrej Danko povedal, že ak bude Slovenská národná strana (SNS) sedieť za koaličným stolom aj po budúcoročných voľbách, prioritou budú diaľnice. Vtipné bolo, ako sa vyjadril, že bez zmeny stavebného zákona a zákona o verejnom obstarávaní diaľnice nebudú hotové ani do roka 2050, pričom má jasnú predstavu, ako by stavebný zákon zmenil, nastavil kompetencie stavebných úradov či ako by vylúčil účastníkov stavebných konaní. Dosť nepodarený vtip. Na mieste pána Danka by som bol radšej ticho predovšetkým z dôvodu, že stavebné právo nebolo do dnešného dňa rekodifikované aj „pričinením“ jeho hrdého, odborného a slušného nominanta na ministerstve dopravy.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Dobré ráno

Dobré ráno: Koho a prečo si Trnka tajne nahrával na prokuratúre?

Informáciu potvrdil aj Daniel Lipšic.

Stĺpček Petra Schutza

To, že SDKÚ bránila Bubeníkovú, je ďalší kamienok do obrazu skazenosti strany

Správanie Mikloša nie je vierohodné.


Už ste čítali?