Prečo zomierajú na cestách najčastejšie mladí ľudia?

Autor: Miloš Svrček | 28.8.2019 o 20:34 | (upravené 29.8.2019 o 11:12) Karma článku: 2,71 | Prečítané:  1046x

Ak počet mŕtvych na slovenských cestách neklesá, neznamená to len, že tunajší vodiči sú nepoučiteľní a polícia bezmocná. Za ušami má aj mlčiaci svedok všetkých nehôd – cesta.

Len prednedávnom sa stala na ceste pred vjazdom do Zábiedova tragická dopravná nehoda, pri ktorej zahynuli dve dievčatá, pätnásť a šestnásťročné, sedemnásťročný mladík a osemnásťročný vodič. O pár hodín neskôr došlo k závažnej nehodepri ktorej sa zranilo šesť osôb, dve z toho sú maloleté deti.Podľa štatistiky polície majú každú tretiu nehodu na svedomí vodiči do 25 rokov. Príčinou nehôd s tragickými následkami je pri mladých vodičoch často nedodržiavanie dopravných predpisov a neprispôsobenie jazdy stavu vozovky a svojim schopnostiam.

Mladí vodiči veľakrátzle odhadnú situáciu na ceste a výsledkom sú dopravné nehody a negatívne štatistiky polície. Z pohľadu nehodovosti bol uplynulý týždeň v cestnej premávke katastrofálny. Pritom ešte pred dvoma mesiacmi informoval na tlačovej besede viceprezident Policajného zboru Róbert Bozalka ako bude polícia postupovať pri prijímaní prísnych pravidiel, s cieľom zabrániť tragickým udalostiam polícia pripravila prísne pravidlá. Tie mali byť zamerané na spôsob kontroly jazdy, rýchlosť a užívanie alkoholu. Na týchto opatreniach chcela polícia trvať, kým sa situácia v cestnej premávke nezlepší. Chcel ísť do tvrdej represie.

Problémom je však podľa môjho názoru aj slabá prevencia. Za nelichotivou pozíciou v rebríčku smrteľnej nehodovosti je zlá cestná infraštruktúra, avšak aj slabá policajná prevencia a zlé dopravné značenie. Preventívne akcie sú dôležité najmä u mladých vodičov a nemusia ich vykonávať len policajti. Ako príklad uvediem mesto Brusel, kde funguje nezisková organizácia "ZODPOVEDNÝ MLADÝ VODIČ". Tá robí po celom Belgicku ročne 280 preventívnych akcií, ktoré sú zamerané na rýchlosť, alkohol za volantom či drogy. Nie sú však zamerané na sankcie. Skôr upozorňujú mladých vodičov na riziko nedodržiavania predpisov a takto na nich vplývajú. Na Slovensku podobný typ akcií chýba.

Ďalšou z príčin nárastu počtu obetí nehôd sú problémové cestné úseky v regiónoch. Mestá a obce majú niekoľko križovatiek a kruhových objazdov, kde sa stále niečo rieši. V noci tam musia byť zapnuté svetelné signály, pričom keby ich vypli, automaticky sa stane dopravná nehoda. Preto by vo väčšej miere pomohlo zlepšiť dopravné značenie. Je veľa križovatiek, ktoré sa mali prebudovať už dávnejšie, ale pre nedostatok peňazí sa od toho upustilo.

Ak počet mŕtvych na slovenských cestách neklesá, neznamená to len, že tunajší vodiči sú nepoučiteľní a polícia bezmocná. Za ušami má aj mlčiaci svedok všetkých nehôd – cesta. Správcovia komunikácií – Národná diaľničná spoločnosť, Slovenská správa ciest alebo samosprávny orgán – sa však neraz rozhýbu až pod nátlakom médií. Podľa kompetentných orgánov vedie cesta k zníženiu nehodovosti cez vyššie pokuty a nižšiu povolenú rýchlosť v obci. Možno je to správny smer. No bez väčšej pozornosti venovanej kvalite komunikácií a dopravnému značeniu bude dosiahnutie cieľa trvať ešte dlho.

ODKAZ KOMPETENTNÝM

Dostupným riešením je čo najskôr zaviesť bezpečnostné prvky – zvodidlá, najmä na spolujazdcovej strane, akustické vodorovné dopravné značenie, rozšíriť krajnice, opraviť povrchy vozovky a oddeliť chodcov a cyklistov od ostatnej dopravy.

Výrazne by pomohla aj úprava nevyhovujúcich priechodov pre chodcov a zníženie rizika čelných zrážok prostredníctvom stredových zvodidiel aj na smerovo nedelených komunikáciách. Takéto opatrenia by mohli predísť v časovom horizonte 20 rokov až 7500 úmrtiam a ťažkým zraneniam. To všetko pri odhadovaných nákladoch približne 178 miliónov eur.

Ďalšou možnosťou, ako znížiť počet nehôd s ťažkými následkami, je zvýšiť bezpečnosť cestnej infraštruktúry. Výsledkom je, že viac ako štvrtina posudzovaných ciest na Slovensku získala najnižšie možné hodnotenie. Ak sa na takejto ceste stanete účastníkom závažnej dopravnej nehody, veľmi pravdepodobne zomriete alebo zmrzačíte seba aj spolujazdcov.Diaľnice sú teda bezpečnejšie, avšak cesty I. triedy, ktorých charakter sa u nás pohybuje v rozmedzí od širokých, kvalitných a bezpečných ciest až po nebezpečné úzke protismerné jednopruhy, dopadli v hodnotení zle.

Samozrejme napísať v pár riadkoch, ako riešiť tento závažný problém na slovenských cestách nie je možné. Podľa môjho názoru, je však potrebné postupne otvárať diskusiu s kompetentnými s jasným cieľom dosiahnutia konkrétnych výsledkov, t. j. zníženia hrozivých čísiel nehodovosti mladých ľudí. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?