Liberalizácia v železničnej doprave. Trend alebo nevyhnutnosť?

Autor: Miloš Svrček | 12.1.2019 o 14:35 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  651x

       Cieľom tohto blogu je bližšie sa pozrieť na nové trendy v železničnej doprave a zároveň viac rozvinúť jednu z tém, ktoré som načrtol v predchádzajúcich blogoch.

            Liberalizácia je jedným z pojmov v železničnej doprave, ktorý sa už udomácnil aj na Slovensku po tom, čo sme vstúpili do Európskej únie. Od roku 2012 už môžu na slovenský trh železničnej osobnej prepravy vstupovať aj iní dopravcovia, či už súkromní alebo vlastnení iným štátom. Tento vstup môže byť realizovaný prevádzkovaním komerčnej linky (obvykle s vysokými prepravnými prúdmi a predpokladom vysokej ziskovosti), alebo linky prevádzkovanej ako výkon vo verejnom záujme, kde štát buď nejakú linku zadávať priamo inému prepravcovi, resp. vypíše verejnú súťaž.

            V tejto súvislosti je skôr liberalizácia trendom ako priniesť nové riešenia a nové služby z iných krajín na Slovensko a zároveň umožniť aj inými dopravcom podnikať na Slovensku, respektíve uplatniť sa slovenským dopravcom v zahraničí.

            Na Slovensku existuje relatívne hustá železničná sieť, ktorá obsahuje lukratívnejšie aj menej lukratívne vlakové linky. Drvivá väčšina týchto liniek je dnes realizovaná ako výkon vo verejnom záujme a teda štát prispieva na ich fungovanie bez ohľadu na to, či vlakom cestuje dospelý človek alebo študent, alebo dôchodca. Rozdiel je iba v tom, že na cestujúceho zadarmo štát nepriamo prispieva viac. Musím však podotknúť, že dospelý cestujúci necestuje iba za svoje cestovné.

            Ak by sa na Slovensku niektoré vlakové linky liberalizovali a teda by sa umožnil vstup iných hráčov na slovenský prepravný trh, štát by určite aj naďalej musel tieto linky vykonávať ako výkon vo verejnom záujme. No na druhej strane je pravda, že ak by sa trh rozdelil medzi viacerých hráčov, tak rôzni dopravcovia by mali rôzne náklady na prevádzkovanie tej istej linky. A ak by štát vyberal toho, kto dokáže danú službu poskytovať čo najefektívnejšie, tak by v konečnom dôsledku mohol ušetriť, čo je zmyslom aj efektívneho hospodárenia štátu.

            Treba však brať do úvahy, že jednotlivé trate na Slovensku sú v súčasnosti v rôznej kvalite a na týchto tratiach sú používané aj dopravné prostriedky (vlaky) rôznych vekových kategórií a kvality.

            Preto je potrebné zamyslieť sa nad niektorými skutočnosťami. To, či niektorá krajina realizuje tzv. liberalizáciu rýchlejšie alebo pomalšie vôbec nie je podstatné. My za oveľa dôležitejšie považujeme, aby sa to vôbec začalo robiť a hlavne aby sa to urobilo poriadne a efektívne pre štát a pre cestujúcich.  My nestojíme o to, aby potom nejaký analytik vypisoval svoje  blogy, že keď Česká republika rozbehla príliš veľa súťaži, tak sme mali počkať, lebo ak sa naraz realizuje veľa súťaži tak vznikajú kartely a dvíhajú sa ceny (s týmto síce nesúhlasíme, ale ani nepotrebujeme dávať príležitosť na živenie takýchto názorov).

            Ak sa majú na Slovensku nejaké železničné trate (linky) liberalizovať, tak to musí byť predovšetkým v prospech ľudí. My v hnutí SME RODINA – Boris Kollár si to predstavujeme tak, že ako prvé by sa mali liberalizovať trate, kde jazdia staršie vlaky a menej často, aby na nich došlo k oživeniu železničnej dopravy a jej popularizácií medzi ľuďmi. Je možné predpokladať, že na tratiach so staršími vlakmi si nový prevádzkovateľ prinesie svoje nové vlaky a nebude mať záujme odkúpiť alebo iným spôsobom prevziať tie existujúce, čim sa celkovo pozdvihne kvalita cestovania v železničnej doprave a zvýši sa jej popularita medzi ľuďmi.

           Úspešný presun cestujúcich do nových vlakov je to čo Slovensko potrebuje, pretože sa odľahčia cesty a zvýši sa celkový podiel nových a kvalitných vlakov premávajúcich na slovenskej železničnej sieti. Nás teda zaujíma skôr zvyšovanie úrovne cestovania namiesto napr. úspory 1-2 € pri priemernej ceste.

            Ak by sme išli opačným smerom, že by nám išlo iba o znižovanie cien a používania mantry o konkurenciách, museli by sme ponúknuť tie najlukratívnejšie trate. Áno, to by umožňovalo novým hráčom poskytnúť nižšie ceny, čo by sa mohlo objaviť v lacnejšom cestovnom, ale štát by na tom veľa stratil. Doplácal by síce menej novému dopravcovi na lukratívnejšej trati, ale zároveň to horšie by ostalo štátu. Celkovo ak by štát prišiel o lepšie trate, tak by sa mu zhoršilo hospodárenie na ostatných tratiach (dotácie sa vyplácajú za všetky prevádzkované linky, nie za každú zvlášť). V skutočnosti by neušetril, iba by vyvolal dojem, že nevie hospodáriť.

            Vedieť hospodáriť nie je o tom, že ponúkneme tu najlepšiu trať inému, ale komplexný management všetkých tratí tak, aby v prvom rade získali ľudia nové a čisté vlaky, lepšie služby, následne viac vlakov, menšiu poruchovosť a odriekanie vlakov. Následne potom by došlo k úspore na platbách za výkony vo verejnom záujme (dotácie), ktoré by sa dávali do daňových bonusov a podobných liberálnych opatrení.

            Záverom by som dodal, že liberalizácia je vhodná, ale spôsob jej realizácie môže byť rôzny a ak sa chceme poučiť z minulosti a nerobiť to tak ako to urobili naši predchodcovia napríklad s bankami tak by sme mali najprv nad vecami rozmýšľať a potom konať. Na prvom mieste musia byť cestujúci a treba si uvedomiť, že ekonomické teórie neplatia univerzálne, teda všade rovnako. 

           

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.


Už ste čítali?