Amaterizmus SMERU – SD, SNS a MOSTU-HÍD dosiahol svoje dno

Autor: Miloš Svrček | 25.3.2018 o 22:47 | Karma článku: 3,27 | Prečítané:  939x

V programovom vyhlásení novej vlády sa hovorí, že jej cieľom je umožniť motoristickej verejnosti už od roku 2020 využívať všetky diaľničné úseky. Súčasný minister zase hovorí, že do roku 2026 sa tak nestane. Riadny amaterizmus

Dňa 22.3.2018 bolo do Národnej rady SR doručené Programové vyhlásenie vlády, hneď po tom, ako si ho sama schválila na svojom ustanovujúcom rokovaní. Uvedený dokument je v podstate de facto pokračovaním doterajšej vlády Roberta Fica (Smer-SD), ktorá skončila predčasne po vládnej kríze vyvolanej vraždou novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice Martiny Kušnírovej. Členovia vlády sa uzniesli, že budú plynule pokračovať v plnení programového vyhlásenia, ktoré schválila tretia Ficova vláda dňa 26. apríla 2016. Podľa úvodných slov vyhlásenia sa tým má zachovať kontinuita v napĺňaní programových cieľov dohodnutých koaličnými partnermi.

V médiách sa prevalilo, že Pellegriniho vláda sľubuje veci, ktoré sa už stali. Keďže však ide len o kópiu programu tretej vlády Roberta Fica, uvedený dokument obsahuje množstvo neaktuálnych pasáží. V praxi si tak koalícia zaumienila splniť veci, ktoré sa už v minulosti udiali. Keďže sa venujem otázkam a problematike dopravy, zaujali ma pasáže venujúce sa predmetnej oblasti. Mimoriadne smiešne preto vyznievajú ustanovenia programového vyhlásenia vlády, ktorá dostala svoj mandát v marci 2018, hlavne v súvislosti s vyjadreniami súčasného ministra dopravy a výstavby Arpáda Erséka.

Keď v roku 2016 vznikala súčasná vládna koalícia SMER-SD, SNS a MOST-HÍD s už integrovanou Sieťou, predložilo sa z dielne týchto politických strán programové vyhlásenie vlády. V oblasti dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja bolo stanovené, že „Vláda sa zaväzuje udržať vysoké tempo výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Výstavba diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami je aj naďalej najdôležitejšou prioritou vlády pri výstavbe diaľnic. Cieľom vlády je umožniť motoristickej verejnosti už od roku 2020 využívať všetky diaľničné úseky.“ Počujete dobre. Do roku 2020. A kto prvý z bývalej Ficovej vlády spochybnil uvedený termín? Sám minister dopravy Arpád Érsek ešte v máji minulého roku v relácii RTVS Sobotné dialógy uviedol, že diaľnica z Bratislavy do Košíc môže byť hotová do roku 2025, respektíve do roku 2026. Akú relevanciu má potom programové vyhlásenie súčasnej vlády, keď ho samotná vláda neberie vážne a spochybňuje? Myslíte si že sa poučili? Tak ako tretia Ficova vláda aj súčasná Pellegriniho vláda sľúbila „ovečkám“, pardon občanom na Slovensku dokončenie diaľničného prepojenia východu a západu krajiny do roku 2020. Amaterizmus ako hrom.

V ďalších častiach programového vyhlásenia Pellegriniho vlády vyznievajú úplne absurdne aj ďalšie jej ustanovenia. „Kritickú dopravnú situáciu v okolí hlavného mesta bude vláda riešiť podpísaním koncesnej zmluvy na výstavbu diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 prostredníctvom projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP). Použitie tejto metódy financovania bude vláda zvažovať aj pri ďalších projektoch cestnej infraštruktúry“. Zmluvu s víťazným konzorciom Cintra, ktorá sídli v Španielsku podpísal ešte pred dvoma rokmi bývalý minister dopravy Roman Brecely zo Siete. Ten svojim podpisom uzavrel prípravu projektu, ktorý začal obstarávať ešte bývalý minister dopravy Ján Počiatek. Z verejne dostupných zdrojov vyplýva, že diaľnica D4 aj rýchlostná cesta R7 by sa podľa pôvodných termínov mali dokončiť v roku 2020. Je však viac ako isté, že pôvodný termín dostavby stavbári už nestihnú, keďže predpoklad na dĺžku výstavby je stanovený na 4 roky. Ak sa výstavba začala v auguste tohto roku, podľa odhadov by celý obchvat Bratislavy mohol byť dokončený na prelome rokov 2021/2022. Ďalší nesplnený sľub.

Prvá vláda Roberta Fica (Smer) sľubovala diaľničné spojenie Bratislavy s Košicami do roku 2010. S každým ďalším vládnym obdobím tento sľub posúvala. Diaľnica z Bratislavy do Košíc môže byť teda podľa vyhlásenia ministra dopravy Árpáda Érseka hotová do roku 2025, respektíve do roku 2026. Je to úplne jedno, či bude hotová v roku 2020,alebo 2016, keďže všetci vieme, že pri takomto postupe nebude hotová ani v roku 2030. De facto však pred parlament predstúpila vláda, ktorej programu neverí ani vlastný minister dopravy. V zahraničí  musia mať z nás poriadnu srandu.

Pán premiér Pellegrini povedal, že programové vyhlásenie sa nemenilo z dôvodu, že týždeň by sa vyškrtávalo, čo už splnila predchádzajúca vláda a strácal by sa čas, pričom krajina by bola podľa neho tri týždne mierne paralyzovaná. O paralýze určitých jedincov sa tu radšej nebudem vyjadrovať, ale na budúce, ak by Smer zostavoval svoju piatu vládu, mohli by zaplatiť nejakú sekretárku za 100 euro, aby im to cez noc prepísala. Vláda by mala byť vo svojej činnosti príkladom pre jednotlivé orgány verejnej správy a nie jeho odstrašujúcim príkladom. To by som však chcel asi veľa.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.


Už ste čítali?